Gepost op

All hail the new queen – Recensie Majesty

Recensie Majesty

In Majesty staat de troon al een tijdje leeg en vele edellieden azen hierop. Hoog tijd om jouw macht uit te bouwen en jouw plaatsje in het rijk te verzekeren. Zoek de beste onderdanen bij elkaar om de meeste munten te verdienen. Plaats de juiste mensen aan jouw zijde en zorg voor welvaart in het rijk.

Spelverloop

Majesty

Het spel speelt zich af tijdens de Middeleeuwen. Kasteelvrouwen, brouwers, ridders en heksen spelen een grote rol in de wereld van Majesty.

Iedere speler krijgt acht gebouwkaarten die hij voor zich neerlegt. Elke kaart heeft een A- en een B-kant, zodat er voldoende variatie is het spel is. De A-kant is wat makkelijker dan de B-kant. Wanneer je een spel start, kies je met welke kant er gespeeld wordt.

Elke ronde neem je nieuwe werklieden aan die op verschillende manieren geld opleveren. Deze werklieden worden getrokken uit een stapel karakterkaarten, waarvan er telkens zes open op tafel liggen. Tijdens je beurt kies je één van deze karakterkaarten. De eerste kaart kan je zo nemen, maar als je liever een volgende kaart wilt, dan moet je een meeple op elke kaart leggen die voor de kaart ligt die je wilt. Aan het begin van het spel krijg je vijf meeples en tijdens het spel kan je extra meeples verzamelen om jouw voorraad weer tot vijf aan te vullen.

Op sommige karakterkaarten staan twee verschillende werklieden. Bij deze kaarten mag je kiezen op welke manier je de kaart neerlegt. Je mag dus kiezen welke werker je wilt gebruken.
De kaart die je gekozen hebt leg je vervolgens bij het juiste gebouw (de molenaar in de molen, de brouwer in de brouwerij, etc.) en krijg je geld. Dat levert geld op en dat is waar het spel om draait.

Op elke gebouwkaart wordt aangegeven hoeveel munten je per werknemer ontvangt. Bij de molen krijg je bijvoorbeeld 2 munten voor iedere molenaar die er aangenomen is. De eerste keer dat je een molenaar aanneemt, krijg je dus 2 munten, maar de volgende keer dat je een molenaar aanneemt krijg je er al vier. Sommige gebouwen leveren niet alleen munten op voor de eigen werklieden, maar ook voor werklieden van andere gebouwen of zelfs voor werklieden van andere spelers.

Majesty

Maar opgepast! Jouw tegenstanders kunnen af en toe aanvallen. Zij willen uiteraard dat jij niet te sterk wordt. Neem daarom ook verschillende bewakers aan. Naast de inkomsten die dit oplevert, beschermen ze je ook tegen vijandige ridders. Wanneer jouw medespelers een ridder inhuren, valt deze automatisch de andere spelers aan. Als jij minder bewakers hebt, dan het aantal ridders van jouw tegenstander, moet je jouw meest linkse werknemer in het ziekenhuis leggen. Je kan gewonde werklieden enkel terug bij hun gebouw leggen, wanneer je deze verzorgt door een heks in te huren.

Majesty is afgelopen nadat elke speler zijn twaalde werknemer heeft ingehuurd. Op dat moment begint de puntentelling. Tijdens de puntentelling krijg je eerst het kwadraat van het aantal verschillende werklieden die je hebt ingehuurd (dus als je vijf verschillende typen werklieden hebt, dan krijg je 25 munten). Daarna wordt per soort werklied gekeken wie er de meerderheid heeft en wordt ook hier geld voor gegeven. Ten slotte krijg je nog minpunten voor gewonde werklieden die nog in het ziekenhuis liggen.

Wie aan het eind van het spel het meeste geld heeft verdiend, wordt de nieuwe koningin.

Onze beoordeling over Majesty

Dit vlot spel is ideaal om even snel tussendoor te spelen of meteen een paar spelletjes na elkaar te doen. Majesty is ideaal als familiespel. Iedereen kan na een korte eenvoudige speluitleg direct beginnen spelen. We raden we aan om het met drie of vier personen te spelen. Met twee gaat ook, maar als je meer dynamiek wilt, speel je beter met meer personen.

Op het eerste zicht is het een simpel spel, maar het heeft meer diepgang dan je denkt. Het is een kort spel waar je doorheen vliegt, maar je let best goed op wat jouw tegenstanders doen en welke kaarten er open op tafel liggen, zodat je een goede strategie kan opbouwen.

De kaarten en doos zijn heel mooi vormgegeven. En ja, ik heb een zwak voor spellen met een mooi design.

Wij zijn alvast enthousiast en denken dat Majesty een spel is dat veel personen zal kunnen bekoren. Voor kinderen is het een spelletje dat niet al te lang duurt en dat ze na een korte uitleg snel kunnen meespelen, voor de getrainde speler, is het een perfect spelletje voor tussendoor of als opwarmer.